Dieta odpowiednia na zaparcia

Jedną z dolegliwości, która wiąże się z nieodpowiednią dietą, nieregularnym trybem życia uniemożliwiającym spożywanie posiłków o tej samej porze, są zaparcia. Cierpi na nie coraz większa grupa ludzi, choć nie wszyscy zdają sobie sprawę, że z ich organizmem dzieje się coś nieodpowiedniego. Najlepszym rozwiązaniem pozwalającym na zapobieganie zaparciom jest spożywanie dużej ilości błonnika. Jest to węglowodan znajdujący się w ścianach komórkowych roślin, który nie przyswaja się przez organizm, a pod wpływem wody zwiększa objętość treści pokarmowej, ułatwiając wypróżnianie. Produktami bogatymi w błonnik są otręby, produkty pełnoziarniste, a także warzywa i owoce, orzechy oraz fasola. Inną, ważną wskazówką jest spożywanie dużej ilości napojów, w tym co najmniej dwa litry wody. Zalecane są też fermentowane napoje mleczne, takie jak jogurty, czy kefiry, które pozytywnie wpływają na florę bakteryjną, a także kompoty i soki. W przypadku, gdy zaparcia powodują trwały dyskomfort, warto pić napary ziołowe, na przykład z mniszka lekarskiego, który wywołuje lekki efekt przeczyszczający. Gdy domowe sposoby okażą się nieskuteczne, można skorzystać z pomocy lekarza, który przepisze odpowiednie medykamenty umożliwiające sprawniejszą przemianę materii. Należy jednak mieć świadomość, że leki te działają doraźnie, nie zawsze likwidując przyczynę dolegliwości.

Wszelkie prawa zastrzeżone (C)